Životna škola ili djeca ne dolaze sa uputama

Studirala sam muzikologiju. Za one koji prvi puta čuju ovu riječ, to je znanost o glazbi. I jako je (slijedi još jedna “velika” riječ) multidisciplinarna. Pa na faksu učiš o tome kako renesansna arhitektura utječe na strukturu skladbi toga vremena, što je Aristotel imao za reći o lijepom u glazbi, kako pjevaju žene u Turopolju, što je to tex-mex glazba, kakve veze imaju Mozart kugle i glazba 20. stoljeća i još puno stvari za koje nisi ni sumnjao da postoje. Ali ipak odslušaš i pedagoški modul (jer, hej, uvijek možeš raditi u školi ako ti propadne znanstvena karijera) koji uključuje nešto malo razvojne psihologije, “empatičnu” didaktiku i dosta metodike gdje naučiš što predavati, ponešto o tome kako predavati, ali ne i kako podučavati. A svakako ne naučiš koga podučavaš i kako to spojiti s onim kako.

Nakon faksa počneš raditi sve i svašta što iole ima veze s glazbom jer negdje se mora početi. A i kvalificiran si za sve to iako nisi ni znao za što si sve kvalificiran kad završiš muzikologiju. Pa tako ispadne da si kvalificiran voditi nastavu predškolskog glazbenog odgoja o kojem na faksu nije bilo niti riječi. Doslovno niti a. Pa ponovno učiš i učiš, čitaš i čitaš. A onda dobiješ još jedan posao – postaneš mama. Pa ako sam se pripremala za sve ispite na faksu, morala sam i za najvažniji posao na svijetu. U jednom trenutku, kad su moja djeca ušla u predškolsku dob i mogla sam prestati čitati o dojenju, platnenim pelenama, dohrani i nosiljkama, sam se istodobno pripremala za oba posla.

Željela bih s vama podijeliti neke naslove koji su mi se svidjeli i koji su mi bili korisni kako kod kuće tako i u učionici.

1. Jesper Juul. 1996. Vaše kompetentno dijete – prema novim temeljnim vrijednostima obitelji, Zagreb: Educa.

Znam da je klasik, ali i ja ću započeti s njim. “Pročitala” sam ju još na faksu, ali ju nisam pročitala. Pa sam ju zapravo pročitala prije nekoliko godina. Preporučam svima koji bi npr. željeli odgajati dijete “bez batina”, a ne znaju kako.

2. Silvija Philipps. 1999. Montessori – priprema za život. Odgoj neovisnosti i odgovornosti, Jastrebarsko: Naklada Slap.

Kada sam upisala srednju glazbenu školu, prvi puta sam se susrela sa pedagogijom koja nije mainstreamFunkcionalna muzička pedagogija (FMP) omogućila mi je da kroz srednju školu prođem bez stresa, da naučim misliti, da budem ponosna na to što sam drugačija i kako se nositi s tim, da steknem doživotna prijateljstva i da shvatim da školski sustav ipak može biti drugačiji samo ako se to želi. Osnovama FMP poučavam i svoje učenike jer je to više od smješnih solmizacijskih slogova, FMP nije samo glazbena pedagogija, FMP je i glazbena filozofija. Zato mi je sjajno sjeo pedagoški koncept Marie Montessori koji također stavlja dijete u središte odgoja.

13

Matematika – brojanje do 9

28

Razvijanje govora i jezika

CAM00215

Razvijanje fine motorike – šivanje

3. Claudio Aros. 2015. Inteligencija mog djeteta. Rijeka: Dušević&Kršovnik.

Knjiga se temelji na teoriji višestrukih inteligencija i nudi niz zadataka, igara i aktivnosti za djecu od 4-9 godina kojima na zabavan način možete procijeniti i potaknuti djetetove različite inteligencije. Zadaci su izdvojeni na plastificiranim listovima pa možete dati djeci da biraju dnevnu aktivnost izvlačeći “kartu”.

4. Susan Perrow. 2010. Bajke i priče za laku noć – terapeutske priče za djecu. Velika Mlaka: Ostvarenje.

Osim što često smišljam priče za laku noć za svoju djecu, u nastavi predškolskog odgoja često koristim priču kao motivacijsko sredstvo za neku aktivnost. Smisliti priču kao uvod u obradu npr. nove brojalice nije uvijek lako. Neki puta inspiracija dođe tek na licu mjesta kada vidim znatiželjna lica mališana koji jedva čekaju da saznaju što li će se sada dogoditi patuljku ili kamo će to krenuti Šilo Bodilo. U ovoj je knjizi autorica napravila upute za pripovijedanje priča, ali i dala niz primjera kako kroz priču djecu upozoriti na nepoželjno ponašanje i preusmjeriti ka poželjnom.

1735

5. Gerlinde Ortner. 2016. Bajke koje pomažu djeci : priče protiv straha i agresivnog ponašanja te sve što trebate znati kada ih čitate djeci. Zagreb: Mozaik knjiga.

Još jedna knjiga koja donosi niz priča koje mogu pomoći u raznim životnim situacijama.

6. Daniel James Kindlon – Michael Thompson. 2002. Odrastanje Kaina : kako zaštiti emocionalni život dječaka. Zagreb: ArtLogos.

Pogotovo korisna knjiga ako ste majka jednog dječaka i ako ste alergični na izreke poput “dečki nikada ne plaču”. Kao srž ove knjige izdvojila bih 7 točaka koje imaju “mogućnost promijeniti način na koji oblikujete i štitite emocionalni život svojeg dječaka” (KINDLON 2002: 233).

  1. Dozvolite dječacima da imaju svoj unutarnji život, odobrenje za sveukupnost ljudskih emocija i pomozite im u razvijanju emocionalnog rječnika kako bi bolje razumjeli sebe i kako bi se uspješnije sporazumijevali s drugima.
  2. Prepoznajte i prihvatite visoku razinu aktivnosti dječaka i osigurajte im sigurno mjesto na kojem je mogu ispoljiti.
  3. Razgovarajte s dječacima njihovim jezikom – na način koji uvažava njihov ponos i njihovu muževnost. Budite izravni s njima. Dopustite im da vam daju savjet i da predlože rješenje problema.
  4. Poučite dječake da emocionalna hrabrost jest hrabrost, a da su hrabrost i razumijevanje u životu izvori istinske snage.
  5. Koristite se stegom da biste izgradili karakter i sigurnost, a ne neprijateljstvo.
  6. Oblikujte muškost koja ne isključuje emotivnost.
  7. Naučite dječake da postoji mnogo načina da budu muškarci.

7. Gerald Huether. 2015. Svako je dijete darovito. Split: Harfa.

Što je to uopće darovitost? Zanemarujemo li nekada djetetovu darovitost jer ju nismo prepoznali? Ili ne potičemo tu vrstu darovitosti jer ju društvo ne prepoznaje kao vrijednost?

8. Dorothy Einon. 2004. Igre učilice – 130 zabavnih aktivnosti za djecu od 2 do 6 godina. Zagreb: Profil International.

Kod kuće ili u školi, ova knjiga će vam dati inspiraciju kako se zabaviti, a pri tom nešto i naučiti. “Mama, možemo danas raditi nešto iz one knjige Igre učilice?” govori dovoljno koliko su ove aktivnosti djeci zabavne.

9. Tatjana Gjurković. 2016. Terapija igrom : kako razviti vještine za razumijevanje djeteta i produbiti odnos s njim. Split: Harfa.

U svemu što radimo možemo težiti savršenstvu, ali ne možemo biti savršeni. Ali možemo biti dovoljno dobri! Ova knjiga pomogla mi je razumijeti neka dječja ponašanja, ali i osvijestiti koliko se u nekim situacijama ponašam “programirano” po naučenim obrascima ponašanja i kako to promijeniti. Evo glavnih poglavlja:

  1. Razvoj igre
  2. Emocije i emocionalni razvoj
  3. Empatičko reflektiranje – EMPATIJA
  4. Temperament – ključ za (samo)prihvaćanje
  5. Terapeutsko postavljanje granica
  6. Jačanje djetetova samopouzdanja – ohrabrujuće poruke
  7. Terapija igrom

10. Scott Cooper. 2009. Braniti se riječima – kako poučiti djecu umijeću verbalne samoobrane. Priručnik za roditelje i učitelje. Lekenik: Ostvarenje.

Ovaj priručnik donosi niz alata kojima možete opremiti svoje dijete (ali i sebe!) i tako ga poučiti verbalnoj samoobrani.

  1. Put plave šojke – asertivno samoizražavanje
  2. Put vrane – odgovor na okrivljavanje
  3. Put kolibrića – odgovaranje na zadirkivanje
  4. Put golubice – razrješavanje sukoba
  5. Put kosa – Tečna društvena konverzacija
  6. Put sove – odgovor na samoporažavajuće misli
  7. Put jastreba – vježbanje svjesne pozornosti

I jedna poruka za kraj – učite djecu vrijednosti čitanja. Od prvog dana 🙂

14125501_1222185591146412_3824749394035663996_o14124987_1222185224479782_4134657071962726375_o

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s